Despre importanta marketingului intr-o companie

Posted on May 22, 2012, by , under Business, Marketing, Personal.

Pornind de la tema lui Doru, la care răspund abia acum, am revenit la dilema esențială în afacerile din IT&C : oul sau găina adică marketingul sau tehnicul (probabil că paralela poate fi extinsă la orice alt domeniu de activitate). Degeaba ai marketing dacă serviciile/produsele tale nu sunt foarte bune din punct de vedere tehnic, la fel cum degeaba ai produse/servicii excelente din punct de vedere tehnic daca nu ai și marketing. În primul caz poți să faci bani pe termen scurt (în România chiar și pe termen mediu) pentru că deficiențele tehnice te vor costa în cele din urmă în fața clienților. În al doilea caz îți vei recupera foarte greu eforturile mizând pe faptul că ai un produs foarte bun și clienții te vor recomanda. De altfel, chiar și produsul în sine nu este suficient să funcționeze ireproșabil dacă nu răspunde și altor cerințe ale utilizatorilor și ajungem iar la marketing. Iar răspunsul, descoperit de-a lungul anilor, este că fără mixul de marketing, nici o firmă nu rezistă (excludem monopolurile și alte cazuri atipice).

Pe vremea când am făcut A.S.E. (sunt aproape 20 de ani de când am absolvit) nu am învățat mare lucru despre marketing (am avut parte însă de un curs foarte interesant de negociere). Fără să știu, am aplicat prima oară totuși regulile de marketing legate de produs la programele de calculator pe care le făceam. Câțiva ani mai târziu m-am lovit de partea cea mai vizibilă – comunicarea, având șansa de a derula campanii pe TV și în presă acum mai bine de 15 ani și de a lucra cu un adserver pentru reclame online înainte de 2000. Aproape la fiecare proiect m-am lovit și de partea de distribuție (două situații foarte interesante au fost când am devenit comerciant și am văzut ce critic e vadul sau când am vândut jocuri în format fizic și am văzut că fără distribuție nu exisți). Iar marketingul prin preț era un exercițiu permanent.

Pe la începutul lui 2000 când am descoperit mixul de marketing al lui McCarthy în cărțile lui Philip Kotler a fost marea revelație. Menționez că în perioada 1997-2002 când mi-am făcut ucenicia în marketing am avut șansa de a lucra cu o serie de oameni (în special din afara țării, pentru că la noi puțini se pricepeau cu adevărat la marketing) care m-au ajutat să înțeleg, să evit greșeli mari și să experimentez.

Între timp teoria mixului de marketing este tot mai mult contestată, ca fiind depășită și au apărut tot felul de alte idei. Una foarte interesantă este despre cei 4P care au fost înlocuiți de cei 4E, găsiți detalii pe ogilvy.com Și totuși, acum 2 luni când am acceptat să fac o prezentare despre marketing pentru studenții interesați să demareze o afacere proprie, mi-am dat seama, din experiența proprie, că îmi este mult mai la îndemână să arăt și să dau exemple pornind de la tradiționalul produs, preț, plasament, promoție. Lucrurile se schimbă, dar nu așa radical cum ni se pare. Fapt pentru care vă invit să luați în calcul să aflați mai multe despre marketing direct de la Philip Kotler. Mai aveți o săptămână la dispoziție pentru înscrieri și dacă folosiți codul virtopeanu.ro aveți o reducere de 5%.

Leave a Comment