De ce sa folosim coduri QR pe internet?

Posted on October 26, 2011, by , under Internet, Telecom.

Când mi-am dat seama de lungimea la care ajunge comentariul meu la articolul lui Dragoș Novac am ajuns la concluzia că iese de un articol pe blog 🙂

Pentru cine nu știe subiectul, ieri Vali Petcu a comentat pe Twitter despre ineficiența utilizării unor coduri QR afișate pe internet de către Costin cu ocazia anunțului despre noua agenție Bakers Digital Communication (btw, baftă Costin!). Comentariu cu care am văzut că au fost de acord mai multe persoane (nu doar Dragoș) tot pe Twitter.

Și totuși:
– Google încurajează afișarea de coduri QR alături de descrierile online pentru aplicațiile din Android Market
– Vevo folosește cod QR pe Youtube pentru a încuraja descărcarea aplicației de iPhone
– Codul QR din comunicatele de presă pentru Henessy/Kaws, în mare parte distribuite digital, a înregistrat 1,3 milioane de interacțiuni (ceea ce este o performanță)

Aceasta în condițiile în care un studiu recent Comscore arăta o adopție mică în țările din Vestul Europei sau în SUA. Motivele adopției reduse se regăsesc în argumentele lui Dragoș Novac și pornesc de la faptul că aplicația nu este preinstalată pe telefon dar și de lipsa completă de educație în folosirea ei. Adopția mare a codurilor QR în Japonia se datorează în primul rând eforturilor de educație a populației făcute de operatori și în al doilea rând a faptului că telefoanele vin cu cititorul preinstalat. Am întrebat ce pot face cu un cod QR tipărit persoane care nu lucrează în IT și nici nu au abilități tehnice și am constatat că nu au nici cea mai vagă idee, deși unii erau posesori de smartphone.

De ce se justifică implementarea unui cod QR online și cum de a ajuns Henessy la peste 1 milion de citiri?

În primul rând este vorba de obiceiul de consum: așa cum arăta studiul Comscore menționat procentul celor care scanează coduri QR din exterior sau alte locații unde nu au acces la un calculator este mai mic decât al celor care o fac de acasă sau de la birou. Prin urmare oamenii au telefonul la îndemână și în timp ce stau la calculatorul personal nu au nici o problemă în a-l folosi pentru a scana un cod QR.

În al doilea rând, sunt circa un miliard de persoane la nivel global care accesează internetul atât de pe un calculator personal cât și de pe telefonul mobil (decembrie 2010 conform Tomi Ahonen Consulting). Pentru o parte din aceste persoane mi se pare evident că le este mult mai simplu să scoată telefonul și să scaneze un cod afișat pe ecranul calculatorului care se referă la conținut adaptat special pentru telefonul mobil.

În ceea ce privește viteza mai mare de introducere a unei adrese web folosind tastatura telefonului față de folosirea unui cititor de cod QR este o falsă ipoteză. Marea majoritate a telefoanelor care pot accesa internetul nu au tastatură qwerty, iar introducerea unei adrese web, oricât de scurtă ar fi, ia timp. Pentru telefoanele touch, cititorul se accesează instantaneu prin short cut în același timp în care îmi ia să deschid browserul. Restul procesului este evident mai rapid folosind un cititor decât tastând adresa www. Viteza mai mare de acces la informație prin codul qr decât prin browser a fost unul din motoarele adopției acestor coduri (motorul major al adopției îl reprezintă puntea dintre off line și digital pe care o asigură codul qr)

Prin urmare, nu doar că există motive pentru a folosi coduri QR pe internet, dar avem și exemple de succes. Revenind la discuția de ieri, dacă vrem totuși să criticăm folosirea codului QR pentru Bakers Digital nu ne uităm la mediul de comunicare, ci la rezultatul implementării. Un site adaptat pentru mobil, conținut multimedia adaptat pentru mobil sau chiar o carte de vizită cu contactele agenției ar fi fost mult mai eficiente decât un simplu anunț text. Din punctul meu de vedere, mai important este că avem o inițiativă care continuă popularizarea codurilor QR și nu că se putea face mai bine. Nici una din fetele mele nu a reușit să alerge de la primii pași, cel mult să se grăbească 🙂

La final videoclipul cu implementarea în cazul Henessy pentru cine este interesat de studii de caz de succes:

10 Replies to "De ce sa folosim coduri QR pe internet?"

gravatar

dragos  on October 26, 2011

nu stiam ca discutia pe twitter era despre o agentie care a facut asta – eu de vreo cateva saptamani (de la zf digital mai exact) o aveam pe teava si s-a intamplat sa vad din goana calului o parere care mi-a facut 5 minute sa o pun pe blog.

apoi, punctual:
– “nu toate telefoanele au qwerty” — inca, share-ul smartphoneurilor se duce doar in sus si imho e mai usor sa tastezi un url decat sa instalezi si sa deschizi un qr reader
– faptul ca nu e preinstalat este, cred, principala bariera
– a compara cazuri de succes legate de mobile consumption din japonia cu cele din europa sau us e, dupa mine similar cu a compara cai cu girafe.

de acord, ca la urma urmei, rezultatul final conteaza, ca si in cazul Henessy, unde probabil motivatia a fost suficient de puternica pentru end user de a trece peste toate obstacolele de mai sus.

si btw, n-am nimic impotriva qr codes, I just happen to believe that it will never get traction in this part of the world 🙂 my 2 cents, of course.

gravatar

Dan Virtopeanu  on October 26, 2011

Dragos, daca ai aplicatia instalata nu e mai usor sa tastezi URL decat sa o lansezi si sa o folosesti.
Cand ne mai vedem iti propun sa facem un test : tu deschizi browserul si tastezi un url (poti folosi chiar unul scurt, stiu ca si voi aveati unul) si eu citesc codul qr. Vedem cine e mai rapid 🙂

gravatar

Marius  on October 26, 2011

Din cate vad articolul tau se axeaza pe motivele folosirii codurilor in timp ce atat Vali cat si Dragos protesteaza in primul rand impotriva folosirii codului in aceasta situatie specifica de accesare a unui link.
Daca vorbim despre descarcarea unei aplicatii pe mobil, salvarea unor date in mobil sau orice alte interactiuni in care mediul mobil este vizat (si nu o actiune generica de vizitare a unui site) sunt aproape convins ca ar fi fost altele reactiile.
Folosirea codurilor ar trebui sa se orienteze catre zone mai creative legate de mediul mobil si nu catre o simpla accesare a unui link. Acest lucru se poate face destul de usor deja si nu aduce beneficii majore consumatorului.
PS Vad ca si comentariul meu a iesit cam lung sper sa se inteleaga ideea principala respectiv cazul particular blamat si nu tehnologia.

gravatar

Marius  on October 26, 2011

Off Topic: ar fi utila o optiune de abonare la comentarii. Nu de alta dar o sa uit sa intru maine la fel cum am facut la celalalt articol 🙁

gravatar

Dan Virtopeanu  on October 26, 2011

@Marius Chiar si pentru link e de preferat cod qr, am aratat contextul de acces la informatie online de pe PC si nu direct de pe mobil.
Multumesc de feedback, inclusiv de abonare.

gravatar

Costin  on October 26, 2011

Multumesc Dan!

Dragos: De ieri ma chinui sa-mi dau seama despre ce link s-a facut atat tamtam, cand toata povetea a plecat de la un QR Code care contine un mesaj scurt si o adresa de email. 🙂

QR Code-ul e aici: http://a2.twimg.com/profile_images/1606080381/bakers-qrcode.png

gravatar

dragos  on October 26, 2011

@costin eu nici macar de tamtam nu stiu, eu vorbeam la modul general de qr codes 🙂

gravatar

Vlad  on October 27, 2011

Dan, interesant articolul despre QR codes, desi nu am un smartphone, m-am folosit putin de-a al altora pentru a ma juca cu QR codurile. Mi se pare destul de interesanta tehnologia, din pacate cred nu are un impact destul de mare in RO, multi nici nu stiu despre ce e vorba. Totusi ceva miscari exsita si cred ca in viitor se vor folosi mai mult.
Felicitari pentru prezentarea de ieri de la Lumea SEO PPC, am aflat foarte multe lucruri utile despre mobile marketing.

gravatar

Dan Virtopeanu  on October 27, 2011

Vlad, in Romania studiile de caz pe care le-am vazut aratau un grad de interactiune de 1%, prin urmare impactul aici este mic. Ramane de vazut cum va creste adoptia in timp. Multumesc pentru apreciere, sper sa ai ocazia sa si aplici unele din lucruri cat de curand.

gravatar

Costin  on October 28, 2011

@Dragos:

1. La tine pe blog citesc “gand la gand cu un articol sters.” cu 2 link-uri catre 2 posturi de pe Twitter ale lui Zoso.

2. Posturile lui Zoso nu faceau referire la niciun link ci la un articol de pe refresh.ro (scris de Zoso, sters tot de catre el)

3. Tu scrii in articol cum ar fi daca nu s-ar mai pune link-uri in QR Code-uri.

Cand zici ca dai o cuba libre? De control, zic. 🙂

Leave a Comment