Lipsa increderii blocheaza adoptia la scara larga a platilor cu telefonul mobil

Posted on August 11, 2011, by , under Telecom.

Dacă până acum principala barieră pentru adopția în masă a plăților cu telefonul mobil o reprezenta tehnologia, iată că o cercetare a celor de la Ogilvy & Mather ne arată un grad extrem de mic de încredere în companiile care doresc să intre pe această piață.

Fac o paranteză cu precizarea că trebuie făcută diferența între plata unor bunuri/servicii folosind telefonul mobil prin factura telefonică (cunoscute sub forma plăților prin sms sau apel telefonic) și plățile efectuate cu telefonul mobil prin retragerea banilor direct din contul clientului. Plățile prin sms intră mai degrabă în categoria microplăților, valoarea tranzacțiilor fiind limitată destul de jos pentru a evita riscul de neplata a facturii de către abonați sau lipsa creditului disponibil pentru cartelele preplătite.

Plata cu telefonul mobil înseamnă tranzacții de valoare mai mare, iar problema barierei tehnologice este dată de faptul că pentru a simplifica procesul de plată cea mai comodă soluție se bazează pe NFC. Soluția bazată pe NFC permite efectuarea plății prin apropierea telefonului de echipamentul special instalat la casa de marcat. Nu e singura soluție, în Africa (și chiar și la noi mai mult experimental) s-a folosit tehnologia bazată pe USSD, care presupune conectarea prin intermediul rețelei de telefonie mobilă la serverul de procesare folosind comenzi introduse din tastatură, iar în țările mai dezvoltate (cu grad ridicat de penetrare a smartphone) se încearcă diverse aplicații pentru mobil. Evident că ultimele două soluții nu mai sunt la fel de comode, presupunând efectuarea mai multor operații din partea utilizatorului și pe termen mediu vor fi înlocuite.

Revenind la NFC, ocazie cu care închid și paranteza, această tehnologie nu este suficient de mult răspândită pentru a permite o adopție largă la nivel global (Japonia este țara cea mai avansată din acest punct de vedere). Dar chiar dacă această tehnologie ar fi disponibilă, doar unul din 3 utilizatori ar avea încredere în efectuarea plăților cu telefonul mobil dacă procesatorul plăților ar fi o companie specializată în plăți prin card (Visa are cel mai ridicat grad de încredere, urmat de Mastercard). În cazul numelor grele din IT&C precum Apple, Microsoft sau Google doar o persoană din cinci ar avea încredere să folosească soluția lor. Facebook are cel mai mic grad de încredere, de doar 12,1% ceea ce înseamnă o persoană din nouă s-ar risca la soluția lor.

Prin urmare, dincolo de găsirea unei soluții tehnice unitare, simple, sigure și larg răspândite, adopția în masă a plăților cu telefonul mobil depinde și de cine va oferi și va gestiona această soluție. Iar Marea Britanie încearcă să facă un pas înainte în această direcție prin UK Payment Council care dorește implicarea băncilor și limitarea rolului operatorilor de telecomunicații (care lipsesc din sondaj) la traficul de date.

Mai jos rezultatul sondajului:

One Reply to "Lipsa increderii blocheaza adoptia la scara larga a platilor cu telefonul mobil"

gravatar

BCR se mobilizeaza | Dan Virtopeanu  on November 29, 2012

[…] săptămâni, detalii aici, s-a lansat serviciul de Tranzacții Mobile. Construit pe tehnologia USSD, asemănător cu fostul serviciu mobile banking derulat sub brandul goodbee, serviciul permite […]

Leave a Comment