Cifre de la Mobile Marketing Conference

Posted on May 6, 2011, by , under Marketing, Telecom.

Ieri a avut loc ediția a patra a Mobile Marketing Conference, care a strâns o audiență record de peste 200 de persoane împreună cu participanții la Mobile Apps, conform lui Cristi Manafu. A fost un eveniment important nu doar pentru că este singura conferință dedicată mobile marketing în România, dar și pentru că este una din foarte puținele ocazii de a afla cifre referitoare la piața locală și la proiecte derulate la noi (în afara exemplelor din afara granițelor care sunt nelipsite și relativ ușor de găsit pe internet).

Am să încep cu trei cifre din studiul Initiative care a prezentat în premieră date culese din România despre utilizatorii de mobile web:
două treimi din cei peste 800 de participanți la studiu nu au fost expuși reclamelor pe mobi site-uri. Este un mediu “virgin” pe care îl recomand constant brandurilor interesate de comunicare pe telefonul mobil dar care ezită să facă acest pas. Motivele sunt multiple, de la prețurile foarte mari ale publisherilor locali față de cei străini pentru aceeași audiență, până la lipsa unor informații calitative. Cu toate acestea rămâne un canal de comunicare ușor de implementat, măsurabil 100% și cu multiple posibilități de interacțiune care depășesc tradiționalele campanii sms.
– 44% din persoanele participante la studiu nu sunt deranjate de bannerele mobile. Aceasta pentru că până acum publisherii au fost foarte stricți în respectarea recomandărilor MMA de a ține dimensiunea bannerelor foarte jos (5k) și de a plasa maxim 2 bannere pe pagină
-38% au primit mesaje nesolicitate prin SMS. Cifra este foarte mare și realitatea este că sunt extrem de puține situațiile de mesaje SMS nesolicitate, este doar percepția celor intervievați despre relevanța mesajului primit

Studiul este foarte interesant, deși unele interpretări nu sunt prea inspirate (compararea cu SUA, UK, Suedia și Coreea de SUD, țări incomparabil mai dezvoltate ca România nu este prea relevantă, estimarea utilizatorilor de internet mobil pe baza SNA ingnorând cifre comunicate de operatori, ANCOM, rețele internaționale, estimarea că mai puțin de 100 de branduri au derulat campanii de mobile marketing în 2010 când numărul companiilor a fost mult mai mare) și oferă o imagine asupra utilizatorului de internet mobil în România. Ca să rămân în aceeași zonă critică, m-a surprins insistența cu care speakerii străini au citat estimările americane despre depășirea numărului de utilizatori internet desktop de către cei care folosesc mobile web în următorii 2-3 ani, când acest fenomen este oficial înregistrat de mai bine de un an. De fapt în 2-3 ani numărul celor care vor accesa mobile web folosind un smartphone va fi mai mare decât cei care folosesc un calculator, iar acestora li se vor adăuga cei care folosesc un feature phone în accesarea mobile web și care vor rămâne în continuare foarte mulți dacă ne uităm la Asia, America Centrală și de Sud, Africa și unele țări europene.

Din cifrele lui Jure Sustersic (Nokia) am reținut că Symbian intră puternic în zona de touch, pe lângă cele 75 de milioane de telefoane așteaptă încă 150 milioane în următorii doi ani. Cifră ambițioasă în condițiile în care vânzările de smartphone Nokia au continuat să scadă mult în primul trimestru (când concurența a crescut), ajungând la 24 de milioane, iar dealul cu Microsoft a impus deja schimbarea de focus de la Symbian la Windows Mobile. Oricum, 75 de milioane telefoane touch Symbian sunt o bază suficient de mare pentru a continua dezvoltarea de aplicații pentru această platformă. O altă informație interesantă de la Jure: femeile în segmentul 35-45 ani sunt cele mai active în social media folosind telefonul mobil.

La studiile de caz avem cifre în premieră despre rata de scanare a codurilor QR comunicate de Alex Visa (Hyperactive) și Georgiana Miron (Groupama) de 1,01%, respectiv de 1,07-1,4% folosind comunicare în masă. Cifra calculată de Alex a fost raportată de audiența atinsă prin reclamele din presa timpărită, în timp ce Georgiana a raportat-o la numărul de flyere distribuite. Cifrele sunt foarte utile, mai ales că până acum aveam valori doar în cazul comunicării foarte bine segmentată și targetată iar rata de scanare era surprinzător de mare 🙂

Am mai aflat și 3 rate de răspuns din 3 tipuri de campanii diferite: 1,4% la o campanie MMS către o bază de date de terți segmentată după vârstă și venituri (aici e un grad de aproximație) reprezentând 186 de leaduri pentru BMW dintr-o campanie Initiative, 4% la campania de coduri QR reprezenând numărul de ghiduri MediaFact Book descărcate de cei care au accesat codul QR și 35% la o campanie SMS către o bază de date cu clienți direct interesați de produsele oferite de o rețea de magazine rurală – campanie derulată de către partenerul nostru Timsoft. Dacă în ultimele două cazuri rata de răspuns corespunde cu finalizarea acțiunii, în cazul campaniei pentru BMW sunt curios câte mașini au fost vândute la un cost pe lead estimat de mine între 25 și 35 de Euro, rezonabil pentru un astfel de autoturism. Cât despre procentul de 4% care au descărcat ghidul gratuit, el este foarte mic față de 25-50% cât este rata de răspuns la mobile free content și se apropie de rata de răspuns la mobile paid content.

Ultimele cifre pe care le-am așteptat cu mare interes au fost cele despre versiunea mobilă a eMAG:
– de două ori mai multe căutări decât de pe desktop (oarecum firesc)
– traficul de pe mobil a sărit de la 1% la 3% din total în luna de la lansare
– orele de trafic de vârf au fost 13 și 17-19 (când se citeau multe reviewuri)
– rata de conversie de pe mobil a fost de 1,8% față de 5,6% în general și a depășit așteptările lui Radu Apostolesc (eu iar spun că este firesc de vreme ce la noi în comerțul online componenta de card este foarte rar utilizată, prin urmare lansarea unei comenzi folosind telefonul mobil este simplă, chiar mai simplă decât online grație funcției click2call)
– valoarea medie a unei comenzi de pe mobil 390 lei față de 620 lei de pe desktop.
Long live m-commerce 🙂

Dacă am un regret, este acela că nu am avut o conferință de două zile, precum MMA Forum Asia care a avut loc în aceeași perioadă, dar dimensiunile mici ale pieței locale nu justifică încă un eveniment de două zile.

Leave a Comment