Web club despre publicitatea online in 2009 si 2010

Posted on November 18, 2009, by , under Internet.

Penultima ediție a WebClub pe 2009 a avut o dezbatere prelungită despre publicitatea online moderată de Doru Panaitescu. Alături de Doru au fost invitați au fost șase specialiști din domeniu: Calin Fusu (General Manager, Neogen), Radu Ionescu (Managing Partner, Kinecto), Calin Rotarus (Managing Director, ARBOinteractive), Orlando Nicoara (General Manager, MediaPro Interactiv), Octavian Popescu (Managing Director, Initiative) și Cristian Costache (Head of Digital Media, Aegis Media Romania).

Dacă 2009 este un an de recul, 2010, deși va fi anul în care se vor simți și mai acut efectele crizei, va aduce creștere, optimismul unora din cei prezenți mergând spre un 30% față de anul curent, estimat la un 20% mai puțin ca anul trecut (în concluzie 2010 va depăși puțin 2008 ca valoare). Iată și principalele declarații pe care le-am reținut:

Octavian Popescu : ponderea campaniilor de display advertising scade de la 70-75% anul trecut (personal cred că a fost mai mare, dacă discutăm strict de valoarea măsurată de IAB, informație vehiculată la ediția web club din vară) la 40%. Și dacă ajungem la o împărțire egală a bugetelor între performanță și display e deja foarte bine, înseamnă că în sfârșit începe să fie valorificat potențialul mediului online – interactiv și măsurabil. Piața online nu crește pentru că încă este o problemă de educație a marketerilor (dezbătută din greu la alte ediții Web Club). Printul pierde bugete în favoarea internetului, fenomen care va continua și anul viitor. Estimări pe 2009: scădere de 19% față de 2008. Estimări 2010: creștere 15% față de 2009 (deci sub nivelul lui 2008).

Orlando Nicoară a sintetizat foarte bine ce s-a întâmplat acest an: presiunea TV fantastică asupra tuturor celorlalte medii, prețurile pe online au scăzut mult, chiar la jumătate față de anul trecut (firesc dacă se vinde CPM care se compară cu GRP), s-a înregistrat o trecere de la CPM(cost pe afișare) la CPC(cost pe click) și CPA(cost pe acțiune) – – notă: adică de la campanii clasice de afișare, la campanii de performanță, deși la nivel global CPC începe să nu mai fie considerat un indicator relevant în măsurarea performanței. Vestea bună este că trimestrul 4 2009 este peste trimestrul 4 al 2008, un trimestru în care s-au anulat multe bugete. În concluzie, scădere de 20% pe 2009, o prognoză de 30% în 2010 și focus al MPI pe monetizarea utilizatorilor ca sursă adițională de venituri pe lângă publicitate.

Călin Rotăruș a confirmat scăderea din 2009 de 20% și dezastrul din ultimul trimestru 2008, remarcând că și pentru agenții era foarte comod să vândă CPM dar au fost obligate să treacă la campanii de performanță, nu doar publisherii.

Cristian Costache a estimat o scădere de 15-20% și a fost partizanul campaniilor bazate pe performanță și al affiliate marketing remarcând că publisherii au preferat să piardă afișări decât să vândă rezultate.

Radu Ionescu a lansat o estimare ușor controversată că piața de creație a fost anul trecut în jur de 15 milioane de Euro împărțită egal în design de siteuri și design de bannere plus campanii social media. Anul acesta estimează o scădere de 10-15%, iar pentru 2010 nu s-a arătat prea optimist în privința unei creșteri.

Călin Fusu era fericit că Neogen este de 2 luni pe profit după un an în care a pierdut circa un milion de Euro iar pe 2010 așteaptă dublarea veniturilor și 20% din ele să reprezinte încasări de la utilizatori.

Doru Panaitescu a prezentat cea mai interesantă estimare, de creștere a publicității online măsurată de IAB pe 2009 cu 10-20%, bazându-se pe creșterea semnificativă a numărului celor care vor raporta cifrele de afaceri către auditor. O istorie a publicității online din România și o evaluare a pieței de publicitate pe 2008 găsiți pe blogul lui Doru

În concluzie: 2009 a fost un an greu pentru publicitatea online, 2010 va fi la fel de greu dar mai bogat în roade 🙂

Iar cum scurta mențiune a lui Călin Rotăruș că în 2010 zona de mobile advertising va crește spectaculos a fost imediat contestată de Cristian Costache vă invit să urmăriți prezentarea mea de mâine de la marketing360 despre mobile web marketing și să vă dați și voi cu părerea: va crește spectaculos în 2010 mobile advertising în România?

Leave a Comment