Internetul mobil în 2008

Posted on January 11, 2009, by , under Internet, Telecom.

Odată cu publicarea ultimului raport de monitorizare al reţelei admob ne putem face o idee despre evoluţia şi stadiul în care a ajuns internetul mobil în 2008. De remarcat câteva aspecte importante: reţeaua admob a dublat numărul de editori de la mai puţin de 3000 la finele lui 2007, la peste 6000 în prezent, a triplat numărul de afişări de la 2 miliarde la 6,3 miliarde şi nu include în top 10 2 ţări cu tradiţie în utilizarea internetului mobil: Japonia (care încheie 2008 cu 105,8 milioane utilizatori de telefonie mobilă) şi Coreea de Sud.

Cei 6000 de editori care colaborează cu admob reprezintă doar o parte din site-urile accesate folosind dispozitive mobile, fără să ştim totuşi cât reprezintă din totalul site-urilor accesate de pe mobil la nive global. Pornind de la cele 186,7 milioane site-uri numărate la finalul anului lui 2008 putem considera că toate acestea ar putea fi accesate cu dispozitive mobile, deci 6,3 miliarde de afişări măsurate de admob nu mai pare o cifră atât de impresionantă, dar este suficient de mare pentru a remarca tendinţe şi a ne oferi idei.

Mă bucur că România se află pe locul 8 la finalul lui 2008, cu o pondere de 1,3% din afişările reţelei, chiar dacă a căzut de pe locul 5 la finalul lui 2007, când avea o pondere de 2,2%. Aceasta în condiţiile în care internetul mobil este încă scump la noi 🙁 Fără a avea informaţii detaliate, cred că cei 3 factori care au asigurat aproape dublarea afişărilor în România în 2008 au fost lansarea iPhone, extinderea telefoanelor cu funcţii de acces date concomitent cu reducerea tarifelor şi utilizarea conexiunilor WiFi pentru accesul internet de pe dispozitive mobile. Raportul admob pe noiembrie prezintă creşterea spectaculoasă a accesărilor folosind tehnologia WiFi.

Marele câştigător în 2008 este Apple, care la finele lui 2007 intra în grupul sub 1% şi termină 2008 triumfal cu 15,5%, fără a “muşca” din cota Nokia, care creşte de la 27,3% la 29%. De remarcat cota iPod Touch de 4,7%, corelată cu creşterea accesului prin WiFi. Performanţa iPod Touch m-a determinat să folosesc termenul dispozitiv mobil în loc de telefon mobil în acest articol. Un grafic interesant despre evoluţia Apple l-am văzut zilele trecute pe blogul lui Dragoş Novac, chiar dacă este la nivelul lui Noiembrie 2008, este sugestiv.

Continuând comparaţia decembrie 2008 cu decembrie 2007 ar fi de remarcat creşterea susţinută a ponderii telefoanelor care permit streaming video de la 41,8% la 60,4%, creşterea ponderii telefoanelor care pot descărca clipuri video de la 67,3% la 75,6%, precum şi că 3 sferturi din terminale suportă mesaje wap push (pot primi linkuri de unde să descarce fişiere – de exemplu o reclamă video) şi tonuri de apel polifonice. O creştere importantă o au telefoanele inteligente (smartphone) care au ajuns să reprezinte o treime din telefoanele folosite pentru a accesa paginile reţelei Admob.

Distribuţia globală a sistemelor de operare pentru smartphone este condusă de Symbian cu 41% şi Apple cu 32%, pe 3 fiind RIM (BlackBerry) cu 10%. Windows Mobile are doar 9%, iar Palm a scăzut la 4% – ca efect a scăderii dramatice a vânzărilor. Android, despre care Orlando a început o discuţie interesantă acum câteva luni, a atins pragul de 1% la nivel global şi a depăşit Symbian în US cu 2%. Not bad, pentru un “bebeluş” 🙂

Pentru a mai tempera entuziasmul fanilor Apple, ar fi de remarcat cota de 75-80% pe care o cumulează Nokia cu SonyEricsson în Indonezia, India şi Filipine (3 ţări din top 5) şi că în Africa şi Asia Symbian are cotă de peste 90% din smartphone OS. Practic Apple conduce cu 23,3% cotă de piaţă clasamentul în US, ţară care având o pondere de peste 45% în totalul reţelei admob, asigură şi o poziţie bună la nivel global acestui brand.

Eu am ajuns repede la 2 concluzii analizând aceste rapoarte, dar fără îndoială că putem să mai găsim şi altele 🙂 În primul rând am remarcat creşterea utilizării WiFi la dispozitivele mobile ca reacţie la preţurile încă mari practicate de operatorii mobili. Această opţiune de acces care va deveni tot mai populară plus necesitatea de a genera venituri din tehnologiile 3G şi LTE va duce la o scădere a preţurilor cu scopul de a încuraja consumul de internet mobil şi creşterea numărului de utilizatori. Vom asista la fenomenul asaltului preţurilor care s-a produs în ultimii 10 ani pe serviciile de voce, unde traficul a crescut şi preţurile au scăzut (ca o scurtă paranteză pe această temă, Skype a lansat zilele trecute versiunea lite, compatibilă cu telefoanele cu OS Android şi alte peste 100 de terminale care au Java, apelurile efectuându-se folosind conexiunea de date mobilă şi nu WiFi). Pe măsură ce telefoanele cu acces WiFi se vor răspândi pe scară largă concurenţa din partea ISP asupra operatorilor mobili se va face şi ea tot mai mult simţită, iar internetul mobil se va ieftini tot mai mult şi va atrage miliarde de utilizatori.

În al doilea rând, cu tot contextul crizei despre care am senzaţia că mai mult se discută în loc să se ia măsuri, potenţialul de comunicare folosind internetul mobil este enorm, inclusiv în România. Terminalele evoluează rapid, accesul la date mobile se extinde de la an la an, ceea ce ne lipsesc sunt proiectele de conţinut, aplicaţiile şi proiectele de prezenţă mobilă bine făcute şi profesioniste care să exploateze această oportunitate imensă. Din păcate pentru România, înainte de a trece la proiectele de internet mobil ar trebui să avem proiectele de internet tradiţional bine făcute, pe baze solide, capitol la care suferim din plin, vezi şi ultimul articol pe această temă publicat pe zoso.ro 🙂

One Reply to "Internetul mobil în 2008"

gravatar

1 Milion de dolari by Tica2 » Blog Archive » O piata noua ? … e piata telefoanelor mobile ?  on January 11, 2009

[…] dupa cum zice danv aici Terminalele evoluează rapid, accesul la date mobile se extinde de la an la an, ceea ce ne lipsesc […]

Leave a Comment