Apple revoluţionează muzica online

Posted on January 8, 2009, by , under Internet, Marketing, Telecom.

Încă de acum 2 zile ştirea de la MacWorld privind eliminarea sistemului de protecţie (DRM) de la piesele vândute pe iTunes a creat vâlvă. Cei 3 mari playeri (Vivendi Universal, Sony BMG şi Warner Music) împreună cu alţi jucători mai mici s-au alăturat EMI şi au fost de acord să elimine protecţia DRM care era aplicată pieselor distribuite prin iTunes.

Dacă facem o mică incursiune acum 4 luni, veţi vedea că Apple a refuzat în septembrie să se alăture grupului select DECE (Digital Entertainment Content Ecosystem). Grupul a fost creat de marile studiouri cinematografice împreună cu jucători importanţi din telecom, software şi electronice (Microsoft, Sony, Cisco, Alcatel Lucent, HP, Intel fiind printre membri). Obiectivul DECE este de a crea un standard în DRM (Digital Rights Management) care să permită utilizatorului să acceseze materialul digital de pe orice dispozitiv. Ceea ce înseamnă că proiectul este văzut de cei de la Apple destul de greu de realizat (să nu spun utopic) şi fără o bază reală. În fond, din momentul apariţiei magnetofonului, controlul asupra distribuţiei neautorizate de muzică s-a pierdut, iar în prezent modalităţile de duplicare a unei piese sunt mult mai variate şi la îndemână încât sistemul DRM nu este decât un joc de-a şoarecele şi pisica 🙂

Foarte interesant este că anunţul Apple a fost urmat de un altul venit din Franţa, unde FnacMusic (site-ul de distribuţie muzică al principalului lanţ de retail local) şi VirginMega (site-ul Virgin) au anunţat că Warner Music a eliminat DRM pe o perioadă de un an. Tot Fnac speră să ajungă la acorduri similare în acest trimestru cu Sony BMG şi Universal Music. Speculaţiile pun acordul pe seama noii legi despre utilizarea operelor pe internet aflată în dezbatere în Franţa şi care ar prevede eliminarea DRM pentru a permite ascultarea melodiilor pe orice dispozitiv. Acelaşi timp de anunţ a fost făcut azi de Deutsche Telekom, portalul MusicLoad urmând să pună la dispoziţia utilizatorilor cca 95% din piese fără sistemul DRM.

Astfel, mişcarea provocată de Apple începe să fie preluată de alţi jucători din industrie foarte repede (ţinând cont de timpul necesar pentru a negocia astfel de înţelegeri cred că este evident că industria muzicală era pregătită pentru acest pas şi onoarea primei mutări a revenit Apple, liderul în vânzări online. Lucrurile nu se opresc aici, Apple a anunţat introducerea a 2 noi tarife de vânzare pe iTunes : 0,69 USD pentru piesele mai vechi şi 1,29 USD pentru titlurile noi, păstrând tariful tradiţional de 0,99 USD (la care a vândut 6 miliarde de piese în cei 6 ani de existenţă).

Concluziile sunt evidente: muzica devine mai accesibilă, mai uşor de ascultat şi mai ieftină. Fanii vor continua să-şi susţină favoriţii cumpărându-le creaţiile şi modelul clasic prin care li se băga pe gât un album cu 2 hituri şi 8-10 piese de umplutură este pe cale de dispariţie, precum internetul prin dial up sau filmele pe DVD – mai multe pe tema aceasta aici. Lăsând paranteza de o parte, fiecare piesă va trebui să fie un hit pentru a face bani, iar cumpărători de bună credinţă vor fi destui 🙂

Fiind un blog dedicat mai mult industriei telecom decât internetului şi marketingului nu pot să nu admir ultima mişcare Apple în acest domeniu : posesorii iPhone vor putea descărca piesele mai uşor folosind tehnologia OTA (over the air) prin care se descarcă în mod uzual tonurile de apel, clipurile sau jocurile pentru mobil. Din fericire pentru operatorii mobili care fac regulile la downloadurile OTA şi care au fost scoşi din schemă de Apple, încă sunt prea puţine telefoane iPhone în lume pentru a reprezenta o ameninţare serioasă, dar le va da în mod cert de gândit.

Leave a Comment