iPhone – o noua lectie de marketing de la Apple

Posted on October 23, 2008, by , under Telecom.

Cred ca v-ati facut o idee pana acum ca sunt un om al cifrelor – deformatie profesionala din perioada de contabilitate si lucru in sistemul bancar 🙂 Cifrele ultimului trimestru anuntate de Apple si AT&T legate de iPhone sunt impresionante.

6,9 milioane de telefoane iphone 3G vandute in ultimul trimiestru, din care 2,4 milioane distribuite doar de AT&T. 960000 de clienti noi adusi de iPhone la AT&T care au un ARPU (average revenue per user, unul din indicatorii de baza din industria mobila) de 1,6 mai mare peste medie. La aceasta se adauga o rata de abandon (churn) la abonamentele companiei sub media industriei (nu avem cifra, doar declaratia, plauzibila). Cu un cost deloc de neglijat, impact de 900 milioane de dolari in diminuarea profiturilor estimate. In termeni absoluti, AT&T a atras 1,7 milioane de noi clienti pe segmentul postpaid, cea mai mare crestere trimestriala din istoria companiei! + 300000 pe pre paid (nb. este o piata matura, acestea sunt rezultate trimestriale).

Marea surpriza este clasarea iPhone pe locul 3 in lume ca valoare a vanzarilor, dupa Nokia (12,7 miliarde) si Samsung (5,9 miliarde) cu vanzari de 4,6 milioane miliarde USD. Lectia de marketing predata de Apple mi se pare evidenta. Dupa lansarea iPhone oficialii Nokia declarau nonsalanti ca ei vand intr-un week end numarul de telefoane pe care le vinde iPhone intr-un trimestru. Nokia a intrat in vartejul lansarilor dupa lansari, in detrimentul stabilitatii OS si concurand mult pe segmentul low (chiar daca nu au recunoscut direct) si middle. Principalul atu de marketing al Nokia, cel mai prietenos UI (user interface) s-a erodat treptat. Apple a demonstrat ca produsul este mai presus de investitiile in comunicare. Nu este suficient sa ai o comunicare creativa si sustinuta daca produsul nu se ridica la asteptarile consumatorilor. iPhone intra in categoria produselor recomandate si care se vand singure la un pret premium. Telefoanele Nokia au ajuns mai mult marfa “de rand” in rand cu Samsung si ceilalti producatori care au pus accentul pe pret, productia de masa si distributie in loc sa se uite la produs (cel mai bun exemplu este Motorola, care dupa inovatia clamshell s-a focusat pe comunicare in loc sa puna produsul pe primul loc). O precizare: Nokia, Samsung, Sony Ericsson, LG si altii fac produse bune, ceea ce este ceva normal pentru consumatorul sofisticat din ziua de azi. iPhone este entuziasmant (exciting) pentru multi din cei care il cumpara. Aici s-a facut diferenta.

Ar mai fi de adaugat App Store, despre care va povesteam la inceputul lunii trecute. Steve Jobs a anuntat depasirea pragului de 200 milioane descarcari (nu ne-a dat si cifre de vanzari de data aceasta). La cate exemplare iPhone sunt in piata cred ca aceasta valoare spune foarte multe (este impresionanta). Concurentii iPhone pregatesc si ei variante asemanatoare in lucru (Research in Motion a intrat ultimul in joc anuntand lansarea in martie anul viitor) dar au ratat startul. Iar cum in IT&C timpul curge repede, eforturile de recuperare vor fi foarte mari. E adevarat, iPhone nu a confirmat in pietele foarte dezvoltate, vezi Japonia, si are se pare mai multi contestatari decat fani (face parte din educatia noastra sa criticam mai mult decat sa apreciem). Diferenta e de strategie: iPhone a inteles ca la nivel mondial MMS nu a prins, videotelefonia nu a prins (doar a tocat bani) si a creat un produs care sa rezolve necesitatile exprimate, nu cele potentiale. Un bun exemplu de leadership in marketing 🙂

4 Replies to "iPhone – o noua lectie de marketing de la Apple"

gravatar

Ben Waugh  on October 23, 2008

I’ve been reading along for a while now. I just wanted to drop you a comment to say keep up the good work.

gravatar

adler  on October 27, 2008

Foarte fain articolul.

gravatar

Andrei Marton  on October 30, 2008

Nu sint de acord cu treaba cu MMS-ul. E aiurea ca nu ofera aceasta functie , cat costa sa aiba si MMS-ul implementat? sau macar sa ofere o posibilitate de upgrade disponibila ulterior.

Ar fi fost telefonul absolut. ( din punctul de vedere al necesitatilor mele)

gravatar

danv  on October 30, 2008

Andrei, este bine ca tu esti unul din cei care doresc sa foloseasca MMS. Din statisticile oficiale comunicate de ANC pe 2007, traficul de sms in Romania a fost de 3155 milioane fata de 2253 milioane in 2006 (crestere de aproape 40%). Traficul de MMS a fost de 29 milioane fata de 25 de milioane in 2006 (crestere de 16% la o baza mult mai mica). MMS, ca si videotelefonia, este unul din serviciile care nu au prins la public (si nu doar in Romania). Presupun ca stabilirea functiilor iPhone a fost facuta bazandu-se pe datele de piata (in special cea din State) si au eliminat unele functii, de aceea iPhone a fost vandut sub estimari in Japonia, o tara unde videotelefonia si MMS au alta adoptie.

Pe mine ma enerveaza groaznic ca nu pot transfera fisiere prin bluetooth, dar asta nu ii impiedica sa vanda bine si scump 🙂

Leave a Comment