iPhone – detaliul neglijat

Posted on September 2, 2008, by , under Internet, Marketing, Telecom.

de producatorii care s-au simtit deranjati sau “inspirati” (vezi HTC, Samsung, SonyEricsson) de succesul iPhone este app store. Conform datelor prezentate de Steve Jobs, app store in prima luna de la lansare a inregistrat 60 milioane de downloaduri si vanzari de 30 milioane de dolari. Ceea ce inseamna o crestere a cifrei de afaceri Apple de sute de milioane de dolari pe an (estimare modesta) doar din vanzarea de aplicatii pentru iPhone – cam cat o jumatate de miliard de cantece vandute pe iTunes 🙂 Spre comparatie, GetJar care ofera gratis aplicatii Java, pentru Symbian, Windows Mobile, BlackBerry sau Palm a inregistrat 300 milioane de downloaduri in 4 ani. Pana acum oferta producatorilor de telefoane a fost modesta (imi amintesc de optiunile pentru Nokia 9500 sau SonyEricsson P900) si in principiu s-a bazat pe continutul pus la dispozitie de operatorii mobili in portalul propriu. Apple a depasit bariera taxarii utlizatorilor (singurul atu al operatorilor care le-a permis sa ceara procente mari din continutul cumparat de utilizatori si a descurajat dezvoltarea de aplicatii) mizand pe experienta iTunes si notorietatea brandului (pacat de notorietatea Nokia…) A avut tupeul sa dezactiveze functia de transfer fisiere prin bluetooth pentru a te trimite la cablul USB si la iTunes (se pare ca si Androidul lui Google va avea ceva restrictii, din SDK se va elimina API pt bluetooth la versiunea 1.0) si sa-ti ceara sa platesti cu cardul si nu cu telefonul.

Ideea nu e noua, a fost pusa cu succes in practica in Japonia (imode – tot cu i 😀 ) inca de la inceputul deceniului, avand la baza web 2.0 – continut furnizat de terti care primesc majoritatea banilor incasati fiind astfel stimulati sa dezvolte mai mult continut. Prin urmare, cu toata canibalizarea iPod de catre iPhone (ce sens are sa mai am mp3 player separat de telefon), cresterea cifrei de afaceri va fi sustinuta de app store, ceea ce nu se va aplica nici la Samsung sau HTC. In ceea ce priveste Nokia, traieste din volume ceea ce nu va dura o vesnicie, iar achizitia Symbian a venit destul de tarziu. Cele cca 18 milioane de terminale vandute in primul trimestru avand ca OS Symbian (toate marcile incluse, nu doar Nokia) arata popularitatea insuficienta a acestui sistem de operare. Mai ramane Windows Mobile, care de la versiunea 5 permite aplicatii Flash (ceea ce nu stie iPhone si care i-a costat suspendarea reclamei din UK) dar care este mai lent si cere multe resurse (e totusi un telefon, nu un PC). In schimb, se zvoneste ca va lansa un app store (avand deja peste 18000 de aplicatii create fata de cele 500 cu care a pornit Apple) .

In concluzie, nu este prea greu sa imiti un telefon, e mai complicat sa imiti un model de business si un stil de viata.

PS. Nu sunt fan Apple. M-am jucat cu un iPhone normal si un 3G, cel 3G a crapat in prima zi de utilizare (s-a blocat pe mp3 player si a trebuit resetat, cam repede totusi) si nu m-au impresionat. La capitolul smartphone nu m-a impresionat nimic mai mult ca Nokia Communicator 9500, care de abia la ultimul upgrade de software a ajuns cu reset la o saptamana si nu la 2-3 zile (sunt un utilizator heavy de business, daca telefonul permite lucru cu tabele, atunci chiar il folosesc, mai ales cand ai o tastatura completa si un display acceptabil). Nu as recomanda iPhone, mai ales ca iTunes nu accepta cardurile din Romania, dar sa nu uitam ca telefonul mobil face parte din felul nostru de a trai si daca nu se incadreaza in stilul meu asta nu inseamna ca nu se incadreaza in stilul altora. In schimb nu m-as atinge de HTC (am avut o experienta dezastruoasa cu un frate mai micut) sau de Samsung (numarul 1 de departe la noi in call center la reclamatii privind problemele de instalare de continut 100% compatibil). Nu ma pronunt la SonyEricsson Xperia, experientele cu diverse modele de pana acum fiind pozitive. In general nu as recomanda un smartphone pentru ca se blocheaza prea des (daca vrei sa-i folosesti toate functiile) iar pana la urma avem nevoie sa dam si sa primim telefoane in primul rand, pentru alte activitati un laptop conectat la mobil pe post de modem este imbatabil.

3 Replies to "iPhone – detaliul neglijat"

gravatar

bebe  on September 3, 2008

Sal. As vrea sa precizez ca HTC facea telefoane cu touchscreen de multa vreme, si a lansat touchFlo destul de devreme. HTC Touch diamon, sau touch pro urmau pe lista. Si iTunes accepta cardri din Romania, dar doar de credit. Nu de debit.
Scrii bine. esti la mine in reader 😉

gravatar

bebe  on September 3, 2008

PS. Ce e cu telecom rules?!

gravatar

danv  on September 3, 2008

Salut, eu am 3 carduri de debit si 1 de credit. Ca la noi in Romania cel de credit nu este valabil online. In schimb cele de debit sunt toate valabile online si cu ele am putut sa fac plati in multe locuri (nu doar clasicul Amazon) dar la iTunes mi-au fost rejectate. Din punctul meu de vedere nu accepta carduri in acest moment, probabil vor evolua cat de curand 🙂

Mersi de aprecieri si de precizarile cu privire la HTC. Stiu ca aveau touchscreen de multa vreme, nu-mi amintesc sa fi avut implementata partea de motion sensor, pe care se bazeaza in mare parte experienta iPhone.

PS. posturile acestui blog vor fi mai mult din domeniul telecom, de aceea am ales telecom rules.

Leave a Comment